Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mick en Renee - WaarBenJij.nu Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mick en Renee - WaarBenJij.nu

Halong Bay

Door: Mick en Renee

Blijf op de hoogte en volg Mick en Renee

30 Juli 2011 | Vietnam, Hanoi

De trip naar Halong Bay had zijn ups en downs. Laten we maar beginnen bij het slechte nieuws. We kregen een andere boot dan we hadden geboekt. We hadden een van de kleinste kamers, welke het dichtst bij de motor zat, waar kakkerlakken liepen en de airco maar een paar uur aan stond. Verder hadden we een trip van 3 dagen en 2 nachten geboekt, maar door een opkomende storm moest deze worden verkort, en gingen we na de eerste nacht al weer terug naar Hanoi. Flinke tegenvallers dus, maar de ergste vinden we nog wel dat Renee haar telefoon verloren is. Deze is hoogst waarschijnlijk in de bus uit haar zak gevallen, en daarna gestolen door een van de mensen uit de groep die na ons de bus in ging. We hebben nog gevraagd of de bus doorzocht kon worden, maar er was niets gevonden. Ze waren ook niet erg behulpzaam. Er is nu niets meer wat we er aan kunnen doen, dus laten het niet de vakantie verpesten.

En dan nu over the fun part. Halong Bay wordt door velen ook wel het achtste wereld wonder genoemd. Niet onterecht, want het is een paradijsje op aarde. We hebben heerlijk gevaren door de eilanden, en het windje maakte het dat we het konden uithouden in de 43 graden van afgelopen donderdag. Als eerst stond het bezoeken van de grootste grot uit Halong Bay op het programma. Het was erg mooi, maar lastig om foto's te maken, dus die zien er niet zo mooi uit als het is! Het was wel echt heel zwaar, we moesten weer allemaal trappen op en af, en toen we er uiteindelijk weer uit kwamen stonden we beide letterlijk te trillen op onze benen. Dit kwam waarschijnlijk ook door de onuitstaanbare hitte, en het feit dat we geen drinken mee hadden.

Na het bezoeken van de grot gingen we een half uurtje kajakken. We zagen overal veel grote roofvogels steeds. Mooi om te zien. We mochten zelf weten waar we heen gingen. We gingen vlak langs een paar van de 1969 eilanden, waar we enorme kwallen hebben gezien! Toch hebben we het in de avond aangedrufd om te gaan zwemmen. (Na een kwartier lang te hebben gecheckt of we kwallen konden zien...) We mochten vanaf het zonnedek springen, dus dat hebben we ook gedaan. We hebben niet zo lang gezwommen want daarna gingen we eten. In de avond hebben we niet veel meer gedaan. We legden aan op een plek waar veel boten dat deden. We hoorden sommige mensen nogal vals karaoke zingen, dat was wel enigszins vermakelijk. Een aantal mensen gingen vissen, maar wij gingen gewoon op het zonnedek liggen en naar de sterren kijken. We hadden besloten om daar ook maar te blijven slapen. Onderandere omdat het veeel te heet was in onze kamer, en we in 5 minuten 3 kakkerlakken op het bed hebben zien lopen. Bovendien was het ook wel leuk om onder de sterren te slapen. Het weer was ook prima, dus was goed te doen. We konden niet echt genieten van de zonsopgang, omdat de eilanden het een beetje blokkeerden.

De volgende dag gingen we om 7 uur ontbijten. Daarna kregen we dus te horen dat dat we terug naar land gingen omdat er een storm op komst was. Later kwamen we er achter dat ze dat al een paar dagen wisten. Raar dus dat ze het ons niet eerder vertelden. Maar goed. We hebben nog een tijdje op het zonnedek gezeten, en de rest van de tijd hebben we de tassen ingepakt. We gingen ook alngs een vissersdorpje, en voor 5 dollar kon je er met een bootje doorheen varen. Dat hebben we maar niet gedaan, want de tour op zichzelf was al duur genoeg. Bovendien vonden we het wel zielig hoe die vissen daar bewaard werden. Het wasde hele dag erg bewolkt, en toch heeft Mick het voor elkaar gekregen zich te verbranden! (Hij heeft zo'n 8 verschillende kleurtinten nu.) Dat hadden we echt niet verwacht, want we waren niet zo heel lang buiten, en het leek als elke andere bewolkte dag in Thailand. Maar de zon kwam er blijkbaar erg fel doorheen. Renee is namelijk ook erg bruin geworden, bijna rood zelfs, en heeft tot overmaat van ramp veel witte strepen!!! Er zit een heel patroontje op haar rug.

De rit terug naar Hanoi duurde 4 uur. Renee kan nog steeds niet geloven hoe weinig beenruimte er is. Je kan niet normaal zitten op een stoel. Je moet je benen wijd doen, of zoals zij gewoon je knieeen bijna helemaal optrekken. Niet fijn voor een rit van 4 uur. Toen we weer aankwamen in Hanoi had de man van het hotel / de touroffice dezelfde kamer weer voor ons geboekt. Dat was we heel fijn want we hadden dus meteen een kamer. Tot nu toe weten we nog niet hoe veel geld we terug krijgen. Voor 3 dagen en 2 nachten hadden we 90 dollar (60 euro) betaald. Eigenlijk willen we minstens 40 dollar terug krijgen.. Maar dat zien we straks wel.

Vandaag en morgen hebben we niks gepland. We wilden naar het zwembad, maar Mick is daar te erg voor verbrand, bovendien is het weer bewolkt en regent het af en toe. Misschien gaan we Hanoi een beetje verkennen. Dat hebben we tot nu toe nog niet echt gedaan.

Waarschijnlijk komt er straks nog een blog over de verschillen tussen Thailand en Vietnam.